דיאטת אטקינס

מצד אחד, קתרין זיטה ג’ונס וקורטני קוקס נשבעות שזו דיאטה מופלאה. מצד שני, האגודה הרפואה האמריקאית מגדירה דיאטה זו כ”טירוף מסוכן”. מצד אחד, מיליוני אנשים נהנו בזכותה מירידה של ממש במשקלם. מצד שני, מומחים רבים טוענים כי זוהי אינה הרזיה נכונה. מצד אחד, מי שפיתח אותה הוא רופא. מצד שני, אותו רופא הלך לעולמו עם כמה וכמה קילוגרמים מיותרים… אין ספק שדיאטה בשיטת אטקינס – הנקראת על שם אותו רופא שפיתח אותה, הקרדיולוג ד”ר רוברט אטקינס – היא אחת משיטות הדיאטה השנויות ביותר במחלוקת. דיאטה בשיטת אטקינס היא למעשה דיאטה ללא פחמימות, או כמעט ללא פחמימות (שהרי גם בירקות ובפירות שכולם מסכימים כי הם אוכל בריא יש מעט פחמימות). הפופולאריות הרבה שלה לאורך השנים נעוצה באפשרות לאכול בלי הגבלה מכל שאר המאכלים, כולל סטייקים נוטפי שומן, צ’יזבורגרים ענקיים (רק בלי הלחמניה והצ’יפס, כמובן), גבינות שמנות, חביתות מרובות ביצים ועוד – וגם בכך שכמה מסלבריטאיות הוליווד אימצו אותה והעניקו לה יחסי ציבור אדירים.

יחד עם זאת, אם תשאלו דיאטנית קלינית ולא את ג’ניפר אניסטון, היא מן הסתם תסתייג מדיאטה בשיטה אטקינס – ותמליץ על תזונה נכונה ומאוזנת יותר, שבמסגרתה, כשהיא מתוכננת היטב ומבוצעת בקפידה, ניתן ליהנות מהרזיה בריאה.

ההיסטוריה

עד שהגיחה לאוויר העולם הדיאטה בשיטת אטקינס, רוב תפריטי הדיאטה התבססו על ספירת קלוריות קפדנית ועל הפחתת כמויות השומן באוכל. ד”ר אטקינס, בספר שהפך מייד רב מכר (“המהפכת הדיאטה של ד”ר אטקינס”), קרא תיגר על התפישה המקובלת וטען כי דווקא הפחמימות מכל אבות המזון הן האויב החמור ביותר של המין האנושי, והאחראיות להיווצרות עודף משקל בגוף ואיתו מחלות רבות.

הספר כאמור הפך רב מכר, ודיאטה בשיטת אטקינס הפכה חיש קל לטרנד לוהט. בהמשך, כמו כל טרנד, דעכה מעט (אם כי לא נעלמה כליל מחיי המין האנושי למרות שכל דיאטנית קלינית שכיבדה את עצמה הסבירה עד כמה דיאטה זו מסוכנת לגוף), עד שב-1992 שבה אל קדמת הבמה כשקורטני קוקס, ג’ניפר אניסטון וכוכבות נוספות גילו את “נפלאותיה” של הדיאטה. ב- 2003 נפטר ד”ר אטקינס, כשהוא שוקל קרוב ל-120 ק”גוסובל ממחלות לב (אם כי המוות עצמו נגרם מנפילה ברחוב) – לא בדיוק יחסי הציבור האידיאליים לדיאטה – אבל לאחר מותו יצא לאור ספר נוסף שכתב, ממש לפני מותו: “דיאטת אטקינס – הנוסחה החדשה”. הנוסחה החדשה של הדיאטה בשיטת אטקינס, שגם היא זכתה לפופולאריות רבה, קיצונית פחות: ישנם שומנים שכבר אי-אפשר לצרוך בלי הגבלה, ופחמימות משתלבות בתפריט בהדרגה (הנוסחה החדשה מורכבת מ-4 שלבים) – אבל גם כך היא עדיין נחשבת דיאטה לא מאוזנת ומסוכנת, ותתקשו למצוא דיאטנית קלינית או איש מקצוע אחר שיגן עליה.

דיאטה בשיטת אטקינס – סכנות

בדיאטה בשיטת אטקינס טמונות כמה וכמה סכנות חמורות:

* ירידה במצב הרוח עד כדי דיכאון – הפחמימות מעלות את כמות הסרוטונין בדם, ובהיעדרן עלול מצב הרוח לצנוח דרמטית.

* פגיעה במערכת החיסונית – הכמות הקטנה מדי של ירקות ופירות מביאה למחסור בגוף של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון חיוניים, ומחסור זה מסוכן מאוד.

* מחלות כליות – היעדר ההגבלה על חלבונים, ולמעשה הכמות הגדולה שלהם בתפריט (כפיצוי על העלמת הפחמימות) מביא לעומס יתר על הכליות ועלול לגרום למחלות כליות.

* מחלות לב – עודף שומנים בתפריט עלול לגרום למחלות לב.

אולי בכל זאת?

דיאטה בשיטת אטקינס היא דיאטה מהירה – כלומר מבטיחה השלת קילוגרמים רבים בזמן קצר יחסית, כך שניתן להבין את הפיתוי הטמון בה, למרות כל הסכנות.

אדם שחש שהוא חייב לנסות דיאטה בשיטת אטקינס, מוטב כי יתייעץ עם דיאטנית קלינית וירכיב יחד איתה תפריט דיאטה שיפחית את הסכנות ויסייע לו לרדת במשקל מבלי לפגוע בגוף בצורה קשה.

?