דיאטה מתאימה לבני נוער

גיל ההתבגרות הוא תקופה סוערת ורוויית תהפוכות, שינויים הורמונאליים שמשפיעים על כל מערכות הגוף וצורך מתמיד בחיזוקים מהסביבה – בפרט לגבי המראה החיצוני. בני נוער רבים מחפשים דיאטה קלה שתעזור להם להיראות חטובים ואטרקטיביים – אבל רבים מהם לא מצליחים להתמיד בה שכן דיאטה לבני נוער היא דרך חיים תובענית בתקופה שגם ככה רוויה בלחצים.

אחד הפתרונות הוא דיאטנית קלינית – עבודה עם דיאטנית קלינית מסייעת לטינאייג’רס לשנות את התנהלותם ולעבור לאורח חיים בריא, כלומר חיים שכוללים מצד אחד הקפדה על תזונה נכונה אך מצד שני גם התחשבות בצרכים של בני הנוער ובקושי שלהם לשמור על שגרה מסודרת (החבר’ה הולכים לים? לך תגיד להם שאתה חייב לאכול ארוחת צהריים שכוללת אוכל בריא ולא לחטוף משהו בדרך…)

דיאטנית קלינית גם מסייעת לבני נוער שמתחילים דיאטה לשלב בה בחוכמה פעילות גופנית שתתאים לדיאטה ותתרום לירידה במשקל.

שינויים בגיל ההתבגרות

אין, כמובן, רגע מדויק שאפשר להכריז “הנה, הרגע התחיל גיל ההתבגרות”, אבל התפישה המקובלת היא שבנות מתחילות את גיל ההתבגרות בין גיל 10 ל- 13, ואילו בנים, בממוצע, מתחילים אותו שנתיים מאוחר יותר.

המאפיין העיקרי של גיל זה הוא שינויים הורומונאליים, ובעקבותיהם שינויים פיזיולוגיים: איברי המין מתחילים להתפתח, שיער מתחיל לצוץ בכל מיני אזורים בגוף והגוף גדל בבת אחת בצורה משמעותית – ועל כן ישנה חשיבות לתפריט דיאטה שמכיל את המרכיבים שיאפשרו לגוף לגדול. ישנם הבדלים בין התפתחות הגוף בין בני נוער לבנות נוער, אבל גם אלה וגם אלה זקוקים לכל אבות המזון: חלבונים רבים בגלל הצמיחה לגובה ובמסה, סידן שיבנה עצמות חזקות, ברזל, אבץ וכן מינרלים אחרים חיוניים. דיאטנית קלינית יכולה לספק תפריט דיאטה לבני נוער מותאם אישית במיוחד לכל אחד, כזה הכולל את כל המרכיבים להם הוא זקוק – ובלי יותר מדי תוספות משמינות.

במקביל לתמורות הפיזיות, מתפתחת גם הנפש ובפרט הופכת רגישה הרבה יותר: הדימוי העצמי תופס את מרכז הבמה, ובני נוער רבים מוכנים לעשות הכל כדי לזכות במראה ה”נכון”. לפעמים, הרצון העז הזה עלול לדרבן את בני הנוער לא לאמץ אורח חיים בריא דרך דיאטה לבני נוער מאוזנת ושקולה, אלא לבחור בדיאטה מהירה מאוד – ולסכן את התפתחותם ואת גופם.

דיאטנית קלינית

דיאטנית קלינית שמבינה לנפשם של בני הנוער ומכירה את הצרכים הייחודיים של גופם עשויה להיות ההבדל בין עוד דיאטה שהסתיימה במפח נפש לבין שינוי משמעותי בחיים, השגת דימוי עצמי משודרג ואיתו איכויות חיים נוספות.

רצוי מאוד לבחור דיאטנית קלינית שאכן יש באמתחתה ניסיון בעבודה עם בני נוער – שכן מדובר בקבוצה ייחודית שלא קל להניע אותה לפעולות הרצויות (כפי שיודע כל הורה…)

דגשים נוספים

אחת המלכודות הערמומיות שעומדת בדרכה של דיאטה לבני נוער היא המשקאות הממותקים – ותרו עליהם ושתו הרבה מים (במשקאות דיאט אמנם אין קלוריות, אך יש בהם חומרים מזיקים אחרים כך שבסופו של דבר אין להם מקום בתהליך הרזיה בריאה).

דגש אחר הוא לא לדלג על ארוחות (מתוך התמסרות לפעילויות אחרות או מתוך תקווה כי כך תושג ירידה במשקל). לא רק שדילוג על ארוחות לא תורם לדיאטה, אלא שכל דיאטנית קלינית שתשאלו אותה תסביר לכם שבסופו של דבר 5 ארוחות לא גדולות מדי לאורך כל היום מבטיחות תחושת שובע ובעקבותיה ויתור על ג’אנק פוד.

קבוצת תמיכה לבני נוער שזקוקים לדיאטה

דיאטה לבני נוער היא מחויבות לא פשוטה, ולפעמים קל יותר לעמוד בה כשנהנים מקבוצת תמיכה – במסגרת סדנת הרזיה.

במסגרת סדנה שכזו נהנים המשתתפים לא רק מהמלצות לגבי תפריטי דיאטה לבני נוער אלא גם מחברה תומכת ומפרגנת – דבר חשוב מאין כמותו בגיל רגיש זה.

?