דיאטה לגיל הזהב

אחד האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני המין האנושי הוא מציאת פתרונות אפקטיביים לקשיים הכרוכים בהזדקנות. חלק בלתי נפרד מכל פתרון הוא דיאטה לגיל הזהב – לאו דווקא דיאטה המכוונת להרזיה אלא תזונה במובנה הרחב, שמכוונת לסייע לגוף לשמור על עצמו ולמוח להישאר צלול.

חשיבותה של דיאטה לגיל הזהב מתעצמת כשזוכרים שבקרב קשישים רבים נרשמת ירידה של ממש בתיאבון (בין אם כתוצאה מבדידות שמביאה איתה גם עגמומיות, בין אם מקשיי לעיסה ואכילה ובין אם בשל בעיות במערכת העיכול שצצות עם הגיל). לא רק שהתיאבון פוחת, אלא שהגוף מתקשה להפיק מהמזון את החומרים להם הוא זקוק – והתוצאה: ירידה במשקל, אבל לא כזו שמשמחת אדם בדיאטה אלא כזו שפוגמת בתפקוד הגוף.

בנוסף, קשישים מתקשים יותר בביצוע פעילות גופנית סדירה – לא תמיד הם בקו הבריאות, הקושי הפיזי גדול וכו’ – וגם היעדר מרכיב מהותי זה באורח חיים בריא פוגע בבני גיל הזהב.

מי שעשויה לסייע רבות לקשישים בהרכבת דיאטה לגיל הזהב, ובכלל במציאת דרכים נכונות להקל על ההתמודדות עם קשיי ההזדקנות, היא דיאטנית קלינית מוסמכת – שתספק בנוסף גם תמיכה רגשית שערכה לא יסולא בפז.

דיאטנית קלינית ועבודה עם קשישים

דיאטנית קלינית מסייעת לקשישים להרכיב דיאטה לגיל הזהב שתיתן מענה לכל צרכיהם: במקרים מסוימים המטרה תהיה ירידה במשקל ובמקרים אחרים דווקא שמירה על משקל או אפילו העלאתו (תת תזונה בקרב קשישים היא בעיה כבדת משקל לא פחות מהשמנה).

בנוסף בסיוע בהרכבת התפריט עבור הדיאטה – שכמובן חייב לקחת בחשבון את הרגישויות הרבות שצצות עם השנים, את הקושי לעמוד שעות ארוכות במטבח ולבשל, ואת החשיבות של אספקת חומרים חיוניים לגוף ולמוח – מעניקה דיאטנית קלינית לקשישים דבר חשוב לא פחות מדיאטה לגיל הזהב: קשב מלא ותמיכה רגשית.

הגוף זקוק לעזרה

מאחר שכאמור כמויות האוכל פוחתות, ובנוסף הגוף מתקשה להפיק מהמזון, גם במסגרת תזונה נכונה, את כל החומרים החיוניים לו – במקרים רבים יש צורך בתוספי תזונה שיאזנו את הירידה בכמות אותם חומרים נחוצים.

מומלץ מאוד לא להחליט לבד אילו תוספים לקחת, אלא להיעזר בדיאטנית קלינית, המסייעת לבחור מבין ההיצע העצום בתחום. תוספים נפוצים במיוחד במסגרת דיאטה לגיל הזהב הם ויטמינים שונים ובראשם B12, חומצה פולית, סידן, ברזל ועוד.

דיאטה לגיל הזהב – גם המוח יודה לכם

אחת הבעיות העיקריות של הזקנה היא התנוונותה ההדרגתית של קליפת המוח ובשל כך קושי קוגניטיבי הולך וגובר. המין האנושי עדיין לא מצא דרך למנוע זאת, אבל בהחלט אפשר לתכנן תפריט דיאטה שיגן על תאי המוח, וגם אם לא ימנע את מותם בסופו של דבר לפחות יאט את הקצב.

אחד המרכיבים של תזונה כזו במסגרת דיאטה לגיל הזהב הוא אומגה 3 – חומצת שומן הנמצאת בדגים שונים כמו סלמון, סרדינים ומקרל. מרכיב מהותי אחר הוא ויטמין E אותו ניתן לצרוך מזרעים שונים וכן מדגנים מלאים, אגוזים, ברוקולי ואבוקדו.

כמו כן יש להרבות באכילת מאכלים עתירי B12, וחומצה פולית. גם מחסור בברזל או באבץ עלול לגרום לבעיות זיכרון, וכדי לשפר את יכולות המוח בטווח הקצר ניתן לאכול קוביית שוקולד.

גיל הזהב – יש גם יתרונות

גיל הזהב מלווה בשינויים רבים, שאמנם חלקם הניכר מקשה עלינו ופוגם באיכות החיים, אבל יש גם יתרונות – ובראשם ההבנה שהחיפזון הוא מן השטן. אמנם כולנו יודעים לצטט את האמרה הנ”ל, אבל קשישים גם מיישמים אותה, והם מן הסתם לא יתפתו לדיאטה מהירה מאוד שמסכנת את הגוף, אלא יעדיפו דיאטה לגיל הזהב שמתאימה לגילם ולקצב הנינוח יותר של החיים.

?