דיאטה בריאה לילדים

דיאטה לילדים תחשוף אותם למאכלים בריאיםמצד אחד, אנחנו דואגים לילדינו ללא הרף ומוכנים לעשות בשבילם הכל. מצד שני, אנחנו מקנים להם הרגלי תזונה שגויים, מאפשרים להם להכניס לגופם הכה רגיש והעדיין מתפתח מאכלים חסרי תועלת ועתירי קלוריות – ובעיקר עוצמים עין אל מול כל הנזקים שבהיעדר אורח חיים בריא אצל ילדינו (שכמובן רב הסיכוי כי יתקבע אצלם ויישאר אצלם גם בבגרותם).

דיאטנית קלינית היא חבל הצלה של ממש להורים המתקשים להתמודד עם המצוקה בכוחות עצמם. גם “סתם” דיאטה עשויה לעזור – עדיף אגב דיאטה קלה כדי לאפשר לזאטוטים לשנות את ההרגלים בלי קושי רב מדי – ובמיוחד כשהיא מלווה בפעילות גופנית מספקת, אבל הידע הרב והניסיון הנרחב של דיאטנית קלינית עשויים להיות ההבדל בין הצלחת דיאטה לילדים (וחיים בריאים) לבין כישלון (ואיתו עודף משקל שאינו מחוסל ותחושת תסכול מעיקה).

השמנת ילדים

יותר ויותר ילדים סובלים מעודף משקל או השמנה (מצב שבו עודף המשקל הוא כבר ניכר ביותר). הדרך לבדוק איפה ניצב ילדכם על סקאלה זו היא באמצעות חישוב ה- BMI שלו (מדד מסת הגוף, השווה למשקל בקילוגרמים חלקי הגובה במטרים בריבוע) – אפשר לבדוק זאת בבית, אצל רופא המשפחה או אצל דיאטנית קלינית שבאים להתייעץ איתה.

חשוב מאוד להיות מודעים למצבו של הילד, שכן לא בכדי דיאטה לילדים היא כה פופולארית: ברוב מדינות חצי הכדור המערבי השבע והגרגרן, פחות או יותר כל ילד רביעי סובל מעודף משקל. הנזקים שבהשמנה זו רבים, הן במהלך הילדות והן בהמשך החיים, הן פיזית והן רגשית.

דיאטה לילדים – דגשים

הילדים לומדים מהי תזונה נכונהילדים זקוקים לכל אבות המזון כדי להתפתח באופן תקין. דיאטה לילדים חייבת להיות מתוכננת כך שלא רק מספר הקלוריות יהיה לא נמוך מדי ולא גבוה מדי, אלא גם כמות אבות המזון השונים. תפריט דיאטה לילדים בני 2-12 חייב למשל להכיל חלבון, החיוני לבניית התאים השונים בגוף, בכמות של 1.5 גרם לכל ק”ג ממשקל גופו של הילד.

אסור בשום פנים ואופן להתפתות לדיאטה מהירה מאוד, שכן דיאטות שכאלה הן מסוכנות באופן כללי – ובמקרה של ילדים הן הרות אסון. חשוב להקפיד כשמתכננים דיאטה לילדים על כמויות נאותות של אבץ, ברזל, הוויטמינים השונים וכמובן סידן שבונה את עצמותיהם ועוזר להם לגדול (בני 4-8 זקוקים לכ- 800 מ”ג סידן, ולילדים גדולים יותר, באופן טבעי, נחוצה כמות גדולה יותר).

מרכיב קריטי נוסף בדיאטה לילדים הוא פעילות גופנית, שלא רק תורמת לירידה במשקל אלא גם מחזקת את כל מערכות הגוף, ויש לה השפעה מיטיבה גם על הנפש.

עבודה עם דיאטנית קלינית

דיאטה לילדים באמצעות עבודה עם דיאטנית קלינית מבטיחה שהילד יקבל בדיוק את מה שהוא צריך. אפשר כמובן למצוא מידע רב בתחום התזונה נגיש באינטרנט, אבל לידע המעמיק שנרכש במסגרת לימודי תזונה מסודרים אין תחליף.

בנוסף לבניית תפריט דיאטה שהולם בדיוק את הצרכים של הילד, דיאטנית קלינית מסייעת לילד להציב לעצמו גבולות (יחד עם ההורים, כמובן) – ולעמוד בהם. דיאטה לילדים בעזרת עבודה עם דיאטנית קלינית מבטיחה הן הרזיה נכונה והן המשך צמיחה והתפתחות.

חוגי דיאטה לילדים

דרך אחרת לסייע לילדים בדיאטה היא סדנת הרזיה לילדים – וגם אם בוחרים בדרך זו רצוי שמנחת הקבוצה תהיה דיאטנית קלינית. דיאטנית קלינית תדריך את הילדים כיצד אפשר ליהנות מהרזיה בריאה (וכמובן תסביר עד כמה מסוכנת עבורם, ולא רק עבורם, דיאטה מהירה).

ברוב המקרים ההורים משתתפים לצד ילדיהם בסדנאות אלה – מעורבות פעילה בדיאטה של הילדים היא חיונית להצלחת התהליך, מה גם שכדי שהילד יצליח לשנות את התפריט יש לשנות באופן כללי את ההתנהלות בבית.

מעבר לדיאטה יש להקפיד על פעילות גופנית באופן יומיומי על מנת להקנות לילדים כלים לאורך חיים בריא לטווח הארוך, על מנת לעשות זאת בצורה נכונה וכמובן כיפית לילדים, חשוב להתייעץ עם מאמן כושר אישי, המאמן בעל ניסיון ויכול למצוא פעילויות שמתאימות לילדים ולשלב זאת דרך משחקים, חשוב מאוד

שהמאמץ יעלה באופן הדרגתי ולכן החשיבות של מאמן כושר אישי היא גבוהה. לעוד פרטים על מאמן כושר אישי ויתרונותיו לחצו כאן

?