דיאטה נטולת גלוטן

שיבולת שועל היא אחת מארבעת סוגי הדגניםגלוטן הוא חלבון הנמצא בארבעה סוגי דגנים: חיטה, שעורה, שיבולת שועל ושיפון (דגנים שנמצאים במאכלים רבים והם חלק מכמעט כל תזונה שהיא). מעלתו העיקרית היא עובדת היותו בלתי מסיס במים, כך שהוא זה שבעצם מאפשר הפיכת קמח לבצק (בזכות “הדבקת” החומרים). מצד שני, אין בו יתרונות תזונתיים ויש רבים המאמינים כי הוא אף מזיק לגוף: לכאחוז עד שניים מהאוכלוסייה ישנה רגישות של ממש לגליאדין (אחד ממרכיבי הגלוטן), כך שאכילת מאכלים שיש בהם  גלוטן מזיקה  להם (ובפרט  למעי  הדק) – אלו  הם
חולי הצליאק, ובשנים האחרונות יותר ויותר בני אדם,
גם כאלה שאינם חולי צליאק,  נוקטים בדיאטה  ללא
גלוטן.

האם לטרנד יש הצדקה?

דיאטה ללא גלוטן אינה דיאטה קלה – גלוטן הוא חלק ממאכלים אהובים רבים (לחם, פסטות, פיצות ועוד ועוד). למעשה כלל אין ודאות שהגלוטן – בכמות סבירה – הוא אכן אויב העם או הדיאטה. כל דיאטנית קלינית שתשאלו תספר לכם על אנשים שנקטו בדיאטה ללא גלוטן ודווקא העלו במשקל (בגלל מאכלים אחרים שהחליפו את אלה עם הגלוטן ושהתגלו כמשמינים יותר…) – ובכל זאת דיאטה נטולת גלוטן זכתה בשנים האחרונות לפופולאריות רבה, על מוצרים רבים תמצאו תווית “נטול גלוטן” וישנן אף סדנאות גמילה מגלוטן.

לא מן הנמנע כי הטרנדיות של דיאטה ללא גלוטן נובעת מכך שכוכבות הוליוודיות (דוגמת גווינת’ פאלטרו) אימצו דיאטה זו, מכך שאנשים ששינו את התפריט שלהם באופן כולל דיווחו על ירידה במשקל וייחסו אותה להיעדר הגלוטן, וייתכן שישנם גם לא מעט אינטרסים כלכליים (של תעשיית המוצרים נטולי הגלוטן) שדוחפת את הדיאטה ללא גלוטן – ובכל מקרה מן הראוי לפקוח עיניים היטב.

דיאטה ללא גלוטן – עקרונות

דיאטה ללא גלוטן יעילה עם ירקותדיאטה ללא גלוטן כשמה כן היא: תפריט שאין בו גלוטן (אם כי יש גם גישה מקלה יותר, שמוציאה מהתפריט רק מאכלים שיש בהם כמות נכבדה של גלוטן). ישנם מאכלים שקל לדעת כי יש בהם גלוטן: פסטות, למשל, או לחם. אבל הגלוטן נמצא במאכלים רבים אחרים, והרי לא כולנו בוגרי לימודי תזונה שיודעים בדיוק איפה יש גלוטן. שקדי מרק, למשל, מכילים גלוטן, וכך גם גרנולה, אטריות ביצים, שניצלים צמחיים – כלומר גם מה שנחשב אוכל בריא עשוי להכיל גלוטן, ולהיפך: תפריט דיאטה שמכיל כמויות גדולות של לחם נטול גלוטן מן הסתם לא יוביל לירידה במשקל…

מצד שני אפשר להמיר את הפסטה באורז, לוותר על קוסקוס לטובת קינואה למשל, ובכלל להחליף פחמימות לא בריאות בפירות – שינויים אלה, ובמיוחד כשהם נעשים במסגרת שינוי כולל המוביל לאורח חיים בריא, מעניקים הרגשה טובה יותר, ועל כך יעידו אנשים רבים שהפחיתו את כמות הגלוטן בתפריט שלהם.

דיאטה ללא גלוטן וללא סוכר

גרסה משוכללת יותר של דיאטה ללא גלוטן היא דיאטה ללא גלוטן וללא סוכר, שברוב המקרים תוביל להרזיה בריאה וגם מהירה יחסית (אם כי דיאטה ללא גלוטן אינה נחשבת דיאטה מהירה מאוד, ואין צורך להגביל אותה בזמן).

ויתור הן על הגלוטן (שכאמור אין בו תועלת לגוף) והן על הסוכר (שכידוע מזיק מאוד לגוף) הוא כבר תזונה נכונה. הבעיה היא שמעטים המאכלים העומדים בקריטריון מחמיר זה – רבים מנסים לעקוף מכשלה זו באמצעות סדנת גמילה מגלוטן וסוכר (וחלקם אף מצליחים), וגם דיאטנית קלינית עשויה לסייע בהרכבת תפריט דיאטה ללא גלוטן וללא סוכר.

בלי בורקסים, עם פעילות גופנית

דיאטה ללא גלוטן ללא פעילות גופנית נלווית היא פחות אפקטיבית, כמו כל דיאטה באופן כללי. מי שרוצה לעבור לדיאטה נטולת גלוטן מומלץ כי יתייעץ עם דיאטנית קלינית, שגם תעזור לו לבנות תפריט בהתאם לצרכיו וטעמו, וגם תעזור לו לצרף פעילות גופנית שתמקסם את הישגי הדיאטה.

?