דיאטה על פי חישוב נקודות

בדיאטה לפי נקודות לכל מאכל יש ניקוד מסויםעשרות סוגי דיאטה פותחו על ידי מומחי תזונה למיניהם – רופאים מתחומים שונים, דיאטנית קלינית ובאופן כללי רבים וטובים שניסו למצוא פתרון לאחת הבעיות הקשות של המין האנושי: עודף משקל (שכבר הוכרז על ידי ארגון הבריאות העולמי כמגפה מודרנית, כך שאין פלא כי השוק רווי בסוגי דיאטה שונים ומשונים, מדיאטה ללא פחמימות ועד דיאטת מלפפונים).

אחת משיטות הדיאטה המפורסמות, והגמישות ביותר, היא דיאטה לפי נקודות. העיקרון הבסיסי פשוט: לכל מאכל עלי אדמות יש ניקוד (ככל שהוא נמוך יותר כך תדעו שמדובר באוכל בריא התורם לגוף וככל שהוא גבוה יותר כך הוא פחות מתאים לדיאטה), ולכל אדם ואדם יש תקציב נקודות יומי – והוא מרכיב לעצמו תפריט המורכב ממאכלים שסך הנקודות שלהם לא חורג מהתקציב. בנוסף במסגרת דיאטה לפי נקודות לכל אדם יש גם תקציב שבועי, המאפשר התפרעויות קלות בשעת הצורך (אירוע, למשל) ואף זלילות קטנות במקרים חריגים.

כיצד נקבע הניקוד

דיאטה לפי נקודות היא פרי פיתוח מקצועי ובשיתוף פעולה מלא עם דיאטנית קלינית. סך הנקודות המוקצה לאדם מחושב לפי מינו, גילו, גובהו ופרמטרים נוספים – פעילות גופנית, למשל, מוסיפה נקודות (בהתאם לסוג הפעילות, תדירותה ועוצמתה). הניקוד של כל מאכל נקבע על פי כמות הקלוריות שבו, כמות השומן הרווי, הערכים התזונתיים באופן כללי, האופן בו הוא מתעכל על ידי הגוף (סיבים תזונתיים, לדוגמה, מאלצים את מערכת העיכול “להתאמץ” ולשרוף קלוריות – כך שהניקוד שלהם נמוך יחסית והם תורמים להרזיה נכונה).

ב 2010 עודכנו טבלאות הניקוד של הדיאטהב-2010 עודכנו כל הטבלאות: ראשית, הניקוד של חלק מהמאכלים הפך גבוה יותר, וגם התקציבים – היומי והשבועי – של בני האדם (בכל הגילאים והגבהים) התעדכנו בהתאם והפכו גבוהים יותר.

הטבלאות החדשות נועדו לסייע לאנשים להתמודד עם הקושי שבדיאטה, כל דיאטה – שכן התקציב הגבוה יותר גורם לאדם להרגיש כי מדובר בדיאטה קלה יותר, ובנוסף מעניק לו אפשרות לא להסס לאכול מאכלים שקודם לכן נגסו בתקציב בצורה קשה.

חסרונות דיאטה לפי נקודות

דיאטה לפי נקודות סובלת מחיסרון אחד בולט: היא עלולה לסטות משמעותית מעקרונות תזונה נכונה, שכן המגבלה היחידה היא סך הנקודות היומי (וכאמור, יש גם תקציב שבועי לחריגות). תיאורטית יכול האדם לאכול בבוקר עוגת קצפת, בצהריים תפוח ובערב פיתה עם גבינה שמנה במיוחד – ועדיין לעמוד במסגרת של דיאטה לפי נקודות. כמובן שתפריט כזה, שאינו מכיל את כל אבות המזון החיוניים, אינו בריא. חשוב מאוד גם לזכור שלא כל אדם הוא בוגר לימודי תזונה ויודע מה הכמות הנחוצה לו מכל אחד מאבות המזון – כך שהתייחסות רק לניקוד יש בה מן הפגם.

אמנם במסגרת “שומרי משקל”, שם פותחה שיטת הדיאטה לפי נקודות, ישנם מפגשים שבועיים, אבל גם בהם מועבר ידע כללי יחסית. פתרון אפשרי הוא היוועצות בדיאטנית קלינית, שיכולה לסייע לבנות תפריט שגם עומד בסך הנקודות וגם מספק לגוף את שהוא זקוק לו.

יתרונות

אחד היתרונות של שיטה זו הוא שאין צורך להיצמד לתפריט דיאטה קבוע, כמו בדיאטות אחרות, שכן דיאטה לפי נקודות מאפשרת גמישות מקסימאלית בתכנון הארוחות. גם המודעות לכך שכדי להתמיד בדיאטה יש צורך בחריגות (על בסיס שבועי) היא יתרון משמעותי.

העובדה שתקציב הנקודות מותאם לשורה ארוכה של פרמטרים, ובהם המין, הופך את הדיאטה לאידיאלית כדיאטה לגברים וגם לנשים, ויתרון נוסף הוא שבניגוד לדיאטה מהירה, בדיאטה לפי נקודות הירידה במשקל מתונה, בריאה ועקבית.

על מנת למקסם את יתרונות דיאטה לפי נקודות, מומלץ לשלב אותה באימון אישי להרזיה אצל דיאטנית קלינית – כך ייווצר שינוי כולל באורח החיים, והדיאטה תהפוך לסיפור הצלחה משכנע.

?