דיאטת אורז

אורז הוא אחד ממרכיבי המזון החשובים ביותר עבור המין האנושי. במדינות רבות – ובפרט אלה המכונות “עולם שלישי” – אורז הוא הבסיס לתזונה כולה, ולשורה ארוכה של מאכלים (כולל קינוחים), ומבחינת היקף תפוצת גידולו בעולם הוא ממוקם במקום השני או השלישי (הדעות חלוקות; בכל מקרה שלושת הגידולים הנפוצים ביותר הם חיטה, תירס ואורז). אחוז האנשים האלרגיים לאורז אפסי, והוא נחשב לאוכל בריא – כך שדיאטה מבוססת אורז הייתה רק עניין של זמן.

הראשון שפיתח דיאטה מבוססת אורז היה ד”ר וולטר קמפנר, רופא גרמני שבשנות השלושים של המאה העשרים חיפש פתרון לבעיות כמו לחץ דם גבוה ומחלות אחרות. רוב הנוקטים בדיאטה מבוססת אורז מבקשים ירידה במשקל, אבל יש המשתמשים בה למטרות אחרות, כגון ניקוי הגוף מרעלים, תחליף לטיפול תרופתי ביתר לחץ דם ועוד.

ניקוי הגוף באמצעות דיאטה מבוססת אורז

דיאטה מבוססת אורז, כמו צום מיצים ושיטות אחרות, היא דרך נהדרת לסלק מהגוף רעלים רבים שהצטברו בו (בשל העובדה שאצל רובנו התפריט אינו מקפיד על תזונה טבעית).

המשאבים להם נדרש גוף האדם לצורך עיכול אורז מינימאליים, ועל כן הוא יכול להפנות את האנרגיות שלו לניקוי כולל ובפרט לטיהור הכבד מרעלים. על מנת להגביר את האימפקט של דיאטה מבוססת אורז, רצוי להימנע מאלכוהול וסיגריות ולהפחית משמעותית את כמות הקפאין. גם מזון מעובד ומשומר רצוי לסלק מהתפריט.

גם לחץ הדם משתפר

כתוצאה מניקוי הגוף מרעלים, וככל הנראה גם בשל העובדה שתפריט דיאטה שכזו מכיל מעט חלבונים (בניגוד לתזונה הרגילה של רובנו, שעל פי כל דיאטנית קלינית שתשאלו, מכילה כמות מופרזת של חלבונים). ייתכן גם שהסיבה אחרת (ויטמינים ומינרלים רבים). אבל בכל מקרה מה שבטוח הוא שדיאטה מבוססת אורז, במקרים רבים, מייתרת את הצורך בתרופות להורדת לחץ דם (ויש לכך גם הוכחות מחקריות).

הגרסאות השונות של דיאטה מבוססת אורז

ישנן מספר גרסאות של דיאטה מבוססת אורז, חלקן על תקן דיאטת כאסח (עם תפריט קיצוני יחסית שניתן להתמיד בו לא יותר משבועיים) או כמו דיאטתHCG וחלקן על תקן אורח חיים בריא ללא הגבלת זמן (אם כי תתקשו למצוא דיאטנית קלינית שתמליץ על דיאטה שכזו).

כדיאטה מהירה מאוד, התפריט כולל אורז מלא על סוגיו השונים (ללא הגבלה), ירקות (גם כן ללא הגבלה פרט לתפוחי אדמה שאינם מותרים כלל), פירות (עד 4 ביום). כמובן שאין חובה לאכול רק אורז בצורתו הבסיסית – גם פריכיות אורז, אטריות אורז ופסטה מאורז מלא מותרות. חשוב לשתות הרבה מים (או תה צמחים), ולהשתמש בכמה שפחות מלח (תבלינים אחרים מותרים, וכן שמן זית).

כדיאטה לטווח ארוך, דיאטה על בסיס אורז מכילה כמובן מאכלים נוספים – והדרך הטובה ביותר היא להתייעץ עם דיאטנית קלינית כיצד להרכיב את התפריט.

חסרונות דיאטה מבוססת אורז

כמו כל דיאטה מהירה, דיאטה מבוססת אורז מציבה בפני הגוף אתגר לא פשוט: להתמודד עם דיאטה לא מאוזנת ועם מחסור בחלק מאבות המזון – כך שברוב המקרים דיאטנית קלינית לא תמליץ על דיאטה שכזו.

בעיקר דיאטה זו אינה מומלצת לסובלים מבעיות עיכול שונות (קוליטיס או קרוהן, לדוגמה). דיאטה מבוססת אורז אינה מומלצת גם לספורטאים ולא למי שבחר בדרך חיים של צמחונות או טבעונות. גם במהלך היריון והנקה רצוי שלא לבחור דיאטה זו, ובכלל, כל מי שאינו בקו הבריאות לחלוטין או בתקופה רגישה בחייו מוטב כי יתייעץ עם דיאטנית קלינית בטרם ישנה את התפריט בצורה קיצונית (דיאטנית קלינית, למשל, תמליץ על תוספי תזונה כדי לחפות על החוסר באבות מזון).

כמו כן דיאטה מבוססת אורז אינה מומלצת כדיאטה לילדים.

?