דיאטה על בסיס חלבונים

מבחר מאכלים עשירים בחלבונים - אחד מאבות המזוןהחלבון הוא אחד מאבות המזון (לצד הפחמימות, שומנים, ויטמינים ומינרלים) וככזה הוא חיוני לגוף. החלבון הוא גם מרכיב מהותי במאכלים אהובים ברבים – כך שאין פלא כי דיאטה מבוססת חלבונים היא דיאטה פופולארית במיוחד. הבעיה היא שישנן גם לא מעט בעיות הכרוכות בתפריט דיאטה גדוש חלבונים, ומומחים רבים טוענים כי תזונה שכזו אולי תוביל להשלת קילוגרמים מיותרים אך זוהי אינה הרזיה נכונה.

ישנם מספר סוגי דיאטה על בסיס חלבונים – וביניהן דיאטת חרמון, דיאטת סקרסדייל, דיאטת סאות’ ביץ’ ועוד ועוד כשגם דיאטת אטקינס היא סוג דיאטה מבוססת חלבונים.

הרעיון שמאחורי דיאטה מבוססת חלבונים

סוד קסמה של דיאטה מבוססת חלבונים הוא הפריבילגיות הרבות שהיא מאפשרת, במיוחד למי שכבר ניסה סוגי דיאטה אחרים, מגבילים במיוחד. אמנם בחלק מסוגי הדיאטה מבוססת החלבונים הפחמימות אסורות כמעט בכלל, אבל האפשרות לצרוך חלבונים ללא הגבלה ושומנים כאוות נפשך מפצים על כך – ובגדול.

ה”היגיון” התזונתי מאחורי דיאטה מבוססת חלבונים – אם כי כמעט כל דיאטנית קלינית שתתייעצו איתה תפסול אותו על הסף – הוא שהעדפת חלבונים על פני פחמימות מאלצת את הגוף להפיק את האנרגיה לה הוא זקוק מחלבונים ולא מפחמימות, להתאמץ לשם כך – ומתוך המאמץ לשרוף קלוריות, דבר שיתבטא בירידה במשקל. בנוסף, דיאטה שכזו יוצרת תחושת שובע גבוהה יותר וממושכת יותר מאשר תפריט עתיר פחמימות (חלבונים מתעכלים לאט יותר), הרי שבסופו של דבר אוכלים פחות – דבר שתמיד תורם לדיאטה…

סכנות

הפחתת כמות הפירות והירקות פוגעת במערכת החיסוניתדיאטה מבוססת חלבונים אינה נחשבת אורח חיים בריא, שכן היא מפרה את האיזון העדין בגוף. ראשית, חלבונים מיותרים (כלומר, כאלה שמעבר לכמות לה הגוף זקוק) הופכים לשומנים. שנית, היעדר סיבים תזונתיים והפחתת כמות הירקות והפירות מביאה לפגיעה במערכת החיסונית ולתפקוד פחות אפקטיבי של מערכת העיכול. גם היעדר ההגבלה על כמות השומן בתפריט מסוכנת, בפרט כשלא מתבצעת פעילות גופנית מספקת.

זאת ועוד: כל חלבון מפריש בגוף גם חומרים רעילים (NH3) שהגוף מסלק באמצעות הכליות.עודף חלבונים מעמיס על הכליות ועלול לפגוע ביכולת שלהן לסלק את כל הרעלים, בהן עצמן, וגם ללב עלולים להיגרם נזקים (אגב, ד”ר אטקינס, שעל שמו נקראת הדיאטה המפורסמת, מת בסופו של דבר בשל מחלת לב – כשהוא סובל מעודף משקל…)

בנוסף, בטווח הקצר אולי מושגת ירידה משמעותית במשקל, אבל בטווח הארוך דיאטה שכזו אינה יעילה יותר מדיאטה קלה יותר, מאוזנת יותר – כזו שנבנית בשיתוף פעולה עם דיאטנית קלינית או אנשי מקצוע אחרים.

השומן הבטני

לצד כל החסרונות, ועל אף העדיפות הברורה לבניית תפריט דיאטה מאוזן ותזונה נכונה בעזרת דיאטנית קלינית, ישנם מקרים שבהם דיאטה מבוססת חלבונים עשויה לתרום – במיוחד כשהיא מיושמת כדיאטה מהירה לזמן קצר בלבד.

אחד היתרונות הבולטים הוא היעילות הגבוהה במקרים שבהם שומן רב מתרכז באזור הבטן (הכרס הידועה לשמצה). במקרים אלה – כך, בין השאר, על פי מחקר שנערך בניו זילנד – דיאטה מבוססת חלבונים תורמת להרזיה רצויה, כלומר השטחת הבטן.

דיאטה מבוססת חלבונים – תפריט אפשרי

לכאורה, חיים בלי לחם, פסטות ושאר פחמימות אהובות הם על גבול הבלתי אפשרי – וכאמור כל דיאטנית קלינית שתשאלו אותה לא תמליץ על דיאטה כזו, אבל בסופו של דבר כל אדם אחראי על חייו, גופו ותזונתו, כך שאם בכל זאת תתעקשו על דיאטה מבוססת חלבונים, מומלץ לאכול 3 ארוחות שכוללות מנת ירק ואז חלבונים (דג, סויה, עוף, הודו, בקר רזה), פירות בין הארוחות, וכמובן מים – והרבה (וגם תה ירוק). שמן זית כתוספת למנות העיקריות יתקבל בברכה, ורצוי להוסיף גם עשבי תיבול ואגוזי ברזיל כמקור לחומרים חיוניים.

?