דיאטה על בסיס לחם

דיאטה על בסיס לחם מומלצת לתקופה קצרהדיאטנית קלינית שמרשה לאכול 10-12 פרוסות לחם ביום? מסתבר שיש דבר כזה. ד”ר אולגה רז, דיאטנית קלינית ילידת מוסקבה, חוללה מהפכה בראשית האלף השלישי כשפרסמה ספר בשם “לאכול לחם ולרזות”. הספר נמכר כמו לחמניות טריות, ודיאטה על בסיס לחם הפכה לטרנד לוהט (והרי בסופו של דבר דיאטה היא גם עניין של אופנה, כמו למשל דיאטה ללא גלוטן או דיאטת מלפפונים).

כדיאטה שפותחה ומומלצת על ידי דיאטנית קלינית, היא נחשבת דיאטה שאינה מסוכנת אולם מומלץ מאוד לבצע אותה לזמן קצר בלבד – וכבסיס לשינוי כולל של ההתנהלות ומעבר לאורח חיים בריא יותר. הרעיון העומד בבסיסה פשוט: אם אוכלים סנדוויצ’ים (מלחם קל), כל פעם עם תוספת אחרת, ועל כך מוסיפים אוכל בריא כמו ירקות ופירות, הרי שנהנים גם מתחושת שובע וגם מהרזיה.

תפריט דיאטה על בסיס לחם

דיאטה על בסיס לחם קוראת תיגר על התפישה המסורתית לפיה יש לאכול 3 ארוחות רציניות ביום (בוקר, צהריים וערב) – ודוגלת בכמות גדולה יותר של ארוחות קטנות יותר לאורך היום כולו (דבר המתאים יותר לאורח החיים המודרני). הארוחות בשיטת דיאטה זו, שכאמור פיתחה דיאטנית קלינית ועל כן יש לה בסיס מוצק, מורכבות מכריכים. גברים אוכלים 12-14 פרוסות לחם (לחם קל מחיטה מלאה), ואילו דיאטה לנשים באותה שיטה כוללת שמונה עד עשר פרוסות.

כמובן שלא אוכלים רק פרוסות, וכדי לקבל את כל אבות המזון מגוונים את הסנדוויצ’ים – עם כל ממרח שהוא, כל עוד כמובן לא מדובר בריבה או שוקולד ודומיהם. בנוסף לסנדוויצ’ים כולל תפריט דיאטה ירקות ללא הגבלה בכל צורת הכנה (טריים, מוקפצים או מבושלים – אך בלי תפוחי אדמה או בטטות, וגם ללא תירס), פרי אחד, יוגורט אחד, 2 כפות שמן זית (בין אם כתוספת לסלט ובין אם לצורך בישול), 3 ביצים בכל צורת הכנה והרבה הרבה מים (דבר שכל דיאטנית קלינית כמובן חותמת עליו במסגרת כל דיאטה שהיא). 3 פעמים בשבוע אוכלים דג, עוף או הודו, ללא רוטב שמן, ובימים אלה יש להוריד שתיים-שלוש פרוסות.

יחי הסרוטונין!

בדיאטת לחם מופרש סרוטונין שמשרה שלווהדיאטה על בסיס לחם נהנית מפופולאריות רבה לא רק בזכות הירידה במשקל, אלא גם – ואולי אפילו בעיקר – הרווחה הנפשית שהיא פועל יוצא מתזונה עתירת פחמימות מורכבות. פחמימות אלה מסייעות לייצר כמויות נכבדות של סרוטונין, מוליך עצבי שמונע דיכאון ומשרה שלווה (ובכלל מתאפיין בהשפעות חיובות רבות על גוף האדם ועל החיים).

העובדה כי במסגרת דיאטה על בסיס לחם אוכלים כל 3-4 שעות מונעת היווצרות תחושת רעב (שבמקרים רבים מלווה בתסכול) תורמת אף היא להצלחת דיאטה זו – רעב הוא הגורם העיקרי לכישלון דיאטה זו או אחרת, שכן כשרעבים במקרים רבים מתפתים למאכלים בלתי בריאים בעליל, רווי שומן וחומרים מזיקים אחרים.

כמובן שכדאי במסגרת דיאטה על בסיס לחם להרבות בפעילות גופנית – ולהמשיך באורח חיים ספורטיבי גם אחרי שמצרפים לתפריט מאכלים נוספים (כאמור, דיאטה על בסיס לחם במסגרתה המצומצמת ניתן לקיים לעד שבועיים בלבד – ומהבחינה הזו מדובר בדיאטה מהירה).

ייעוץ תזותי משולב אימון אישי

מי שפיתחה את הדיאטה על בסיס לחם, ד”ר אולגה רז, יצרה שיטה נוספת הנקראת “אימון תזונתי” – שיטה המשלבת ידע מתחום התזונה עם כלים מתחום הקואצ’ינג, מתוך הבנה כי תזונה נכונה דורשת ידע מעמיק בתחום, והקפדה על תפריט נכון (אחרי שלומדים לעומק מהי תזונה נכונה) דורשת משאבים נפשיים רבים. אימון אישי להרזיה – ובפרט כשהוא מועבר על ידי דיאטנית קלינית – מאפשר הרזיה בריאה, בין אם דרך סנדוויצ’ים בריאים ובין אם דרך דיאטה אחרת.

?