דיאטת כרוב

הכרוב עשיר בויטמינים, סיבים תזונתיים וסידןדיאטת כרוב היא דיאטה מהירה מאוד – ופופולארית למדי. בארץ, כך נדמה, היא הגיעה לציבור הרחב דרך העונה הרביעית של “האח הגדול”, כששתיים מהדיירות היללו את פלאי הדיאטה הזו.

לדיאטה של כרוב יש גם מתנגדים רבים, בשל היותה קיצונית וההפך המוחלט מתזונה טבעית ובריאה, אולם פה ושם יש גם דיאטנית קלינית שדווקא תצדד בדיאטה – כמובן לזמן קצר ומוגבל (לא יותר משבוע ימים!)

כרוב הוא אוכל בריא: יש בו סידן, ויטמינים רבים, שפע סיבים תזונתיים, חומצה פולית ועוד חומרים חיוניים לגוף – כך שתזונה שכוללת כרוב היא רעיון מצוין. מצד שני, תפריט דיאטה שכולל רק כרוב (או כמעט רק כרוב) עלול כבר להיות מקור לצרות.

יתרונות

כאמור, כרוב הוא מאכל בריא: הוא משפר את תפקודה של המערכת החיסונית שלנו ובכך שומר עלינו מפני מחלות, וכן יש בו ויטמינים דוגמת A, C, E ו-K – ויטמין K בונה את העצמות ומאפשר קרישת דם; ויטמין E הוא נוגד חמצון עוצמתי; ויטמין A נחוץ לתפקוד תקין של העור, לתהליכי גדילה וכן לראיית לילה; ו-ויטמין C משפר את תפקודה של המערכת החיסונית וכן שותף ביצירת קולגן החיוני לשיניים חזקות וכן עצמות ורקמות יציבות.

בנוסף, מסוגל כרוב להפחית את הסיכון ללקות בחלק מסוגי הסרטן (ובפרט סרטן המעי הגס).

דיאטה של כרוב מביאה להרזיה – לפעמים משמעותית למדי. גם דיאטנית קלינית מחמירה שמסתייגת מדיאטה קיצונית תסכים בוודאי ששבוע שבו הרגלי התזונה משתנים ומושגת ירידה במשקל עשוי להוות תחילתה של ידידות מופלאה בין האדם לבין הרגלי תזונה חדשים וצעד ראשון בדרך לתזונה נכונה ובריאה – ובמקרה כזה, הנזק כתוצאה מדיאטה לא מאוזנת במשך שבוע נמוך מהתועלת הרבה שבדיאטה מוצלחת בהמשך הדרך.

חסרונות דיאטה של כרוב

דיאטת כרוב תעזור להצר היקפים אך היא חייבת במעקבדיאטת כרוב, כמו כל דיאטה קיצונית, אינה מעודדת אורח חיים בריא אלא מביאה רק להשלת קילוגרמים מיותרים בפרק זמן קצר ולא מבטיחה כלל שינוי של ממש וירידה במשקל יציבה וקבועה.

גם היעדרה של פעילות גופנית בדיאטה של כרוב היא חיסרון משמעותי, בוודאי ביחס לדיאטה שמגובשת בעזרת דיאטנית קלינית – שתמיד תמצא גם פעילות גופנית המתאימה לאדם ולאורח חייו, ושתשפר את הישגי הדיאטה.

חיסרון נוסף הוא כמות הקלוריות הנמוכה מדי בדיאטה זו – דבר שעלול לסכן את מי שבוחר בה (גם אם הוא מבצע אותה לשבוע בלבד).

ובנוסף, בדיאטה של כרוב אין כלל שומנים, דבר העלול לגרום לעצירות. גם הכמות המרובה של סיבים תזונתיים עלולה ליצור בעיות עיכול קשות, בפרט למי שאינו מורגל לצריכה משמעותית של סיבים אלה.

תפריט

במסגרת דיאטה של כרוב מכינים מדי יום מרק כרוב גדול – וממנו ניתן לאכול לאורך היום כולו בכמות בלתי מוגבלת. כמו כן חשוב מדי יום לשתות הרבה מים (או תה נטול סוכר).

ביום הראשון מוסיפים לתזונה גם פירות, אך לא בננה. ביום השני ירקות אך לא קטניות, לא תירס ולא אפונה.

ביום השלישי של דיאטת כרוב אפשר לאכול מלבד מרק הכרוב גם ירקות וגם פירות – על פי אותן ההנחיות של הימים הראשון והשני. ביום הרביעי ניתן ליהנות משתי כוסות חלב דל שומן ובנוסף עד 8 בננות. יומה החמישי של דיאטה של כרוב כבר מביא איתו צ’ופר של ממש: 200 גרם דג, בקר או עוף, וגם עד שש עגבניות. ביום זה חובה לשתות לפחות 8 כוסות מים (אם כי כל תפריט דיאטה, בין אם הורכב על ידי דיאטנית קלינית ובין אם לאו, כולל בתוכו שתייה מרובה של מים, ולמעשה ההמלצה הגורפת היא 3 ליטר מים ביום גם כשלא נמצאים בדיאטה).

היום השישי כולל בשר וירקות חופשי (כמה חופשי? אפשר גם חמישה סטייקים למי שממש רוצה לבחון את הגבולות…) וביום השביעי והאחרון אורז חום, ירקות, מיץ פירות – ומרק כרוב (לא מן הנמנע שבפעם האחרונה בחייכם…)

?