דיאטה מהירה בהשגחת דיאטנית

לא קשה למצוא באינטרנט מידע נרחב לגבי סוגי דיאטה מהירה מכל המינים: דיאטת מלפפונים, דיאטת אורז, דיאטה ללא פחמימות ועוד ועוד. חיפוש זריז מאפשר גם הרכבת תפריט דיאטה המבטיח השלת קילוגרמים רבים תוך ימים מעטים, ולמעשה גם בלי האינטרנט ניתן להגיע לשלל תפריטים שכאלה, שהרי כמעט כל אחד מאיתנו מכיר מישהו שפצח בדיאטת כסאח וראה כי טוב (או לפחות האמין כי טוב).

אבל חשוב לדעת שדיאטה מהירה היא קונספט בעייתי מאוד ועל כן מחייב משנה זהירות והתאמה אישית: תפריט דיאטה שאולי מסייע לאדם מסוים להיפטר מכמה קילוגרמים עודפים בזמן קצר (בתקווה שלא ישובו במהרה) עלול לגרום לאדם אחר נזקים משמעותיים!

הסיבה לכך היא שדיאטות מהירות הן מטבען בלתי מאוזנות, בעוד הגוף שלנו שואף להיות באיזון ובפרט זקוק לכל אבות המזון ולשלל ויטמינים ומינרלים – דבר שתזונה שניטלו ממנה מזונות רבים פשוט אינה מסוגלת לספק. דיאטניות ואנשי מקצוע אחרים בתחום התזונה והבריאות מסתייגים עד מאוד מדיאטות הכסאח, אם כי גם הם מבינים שבמקרים מסוימים הצורך לסלק כמה וכמה קילוגרמים הוא כה עז כך שהאדם ימצא דרך לספק אותו, כך שכדאי לסייע לו לצעוד בדרך זו ולהשגיח שלא ייגרמו לו נזקים בלתי הפיכים ולא לנסות לחסום אותו.

מצב בריאותי כללי

ראשית, חובה לברר מהו המצב הבריאותי הכללי של האדם המבקש לעצמו דיאטה מהירה.

כל מצוקה בריאותית, בין אם כזו הקשורה לעודף המשקל ובין אם לאו, חייבת להילקח בחשבון כשמרכיבים תפריט דיאטה, ובפרט דיאטה מהירה, שכן הוצאת מרכיבים מסוימים מהתזונה, גם אם לזמן קצר, עלולה להחמיר במידה ניכרת מצוקות בריאותיות ואף לגרום לנזקים בלתי הפיכים.

דיאטה ללא פחמימות, למשל, משבשת את רמת הסרוטונין בגוף כך שמי שסובל מנטייה לדיכאון או מתנודות חריפות במצבי הרוח עלול למצוא עצמו במצב לא קל מבחינה נפשית. דיאטת אורז מקשה על מערכת העיכול למלא את תפקידה כיאות, ומי שסובל ממחלות שונות הקשורות למערכת חיונית זו עלול להינזק ממנה מאוד, ואילו דיאטה מהירה מבוססת חלבונים היא רעיון רע במיוחד למי שכליותיו אינן במצב מושלם.

ציפיות ריאליות

מרכיב חובה אחר של דיאטות מהירות הוא ציפיות ריאליות. גם אם החבר הטוב ביותר שלכם נשבע שהוא הוריד 10 ק”ג בשבוע, עדיין אין פירוש הדבר שאם תאמצו את אותו תפריט דיאטה גם לכם זה יקרה. כל גוף מגיב אחרת לשינוי תזונה, ובפרט משפיע על קצב הירידה המשקל ההתחלתי (שככל שהוא גבוה יותר, כך באופן טבעי ניתן לקצץ אותו יותר בתחילת הדיאטה).

ציפיות לא ריאליות מזיקות בשני אופנים: התסכול מאי העמידה ב”יעדים” (הכאמור בלתי אפשריים) עלול להוביל להקצנה בדיאטה, הקיצונית מלכתחילה, ולפגיעה של ממש לגוף – או לחילופין להרמת ידיים ו-ויתור על דיאטה באופן כללי.

דיאטה מהירה בהשגחת דיאטנית מתאפיינת בציפיות ריאליות יותר, כאלה המותאמות אישית לאדם שמבצע אותה, ועל כן סיכויי הצלחתה וכן הסיכויים להתמיד לאורך זמן באורח חיים בריא גבוהים יותר.

פעילות גופנית

לכאורה, פעילות גופנית תוך כדי דיאטה מהירה אינה מומלצת שכן הגוף, שאינו זוכה לכל אבות המזון להם הוא זקוק, חלש יחסית ומוטב לא לאמץ אותו.

בפועל, שילוב פעילות גופנית בדיאטה מהירה דווקא תורם רבות להצלחתה ואף הופך אותה למאוזנת יותר: ראשית, הפעילות הגופנית מסייעת לגוף להיפטר משומן מיותר. שנית, העובדה כי קלוריות רבות נשרפות במהלך אותה פעילות גופנית מאפשרת למתן את הדיאטה ולהוסיף לתפריט מאכלים ובכך להקטין את הסכנה, ושלישית, היא מנחילה לאדם הרגלים נכונים יותר ובכך מגדילה את הסיכוי כי הדיאטה המהירה תהפוך לבסיס לחיים בריאים ומשקל תקין לאורך זמן רב.

?