האם יש קשר בין תזונה נכונה לבריאות השיניים

אחת מבעיות השיניים הנפוצות ביותר היא זו המכונה עששת. התפתחות העששת מתחילה ברובד חיידקי, אשר נמצא באופן טבעי בחלל הפה. החיידקים הללו אוהבים סביבה חומצית, והם משגשגים בסביבה עתירת סוכרים ושאריות מזון אחרות. אמנם מחקרים מראים שלתופעת העששת ולמידת חומרתה יש גם מרכיב גנטי, אבל לא פחות חשוב ממנו הוא האופן שבו אנו אוכלים, והדרך שבה אנו מנקים את הפה משאריות מזון.

החיידקים יוצרי העששת, גורמים להרס השיניים ולתהליכי ריקבון בשן, על ידי תהליך שהופך גלוקוז (סוכרים) לחומצה חריפה. החומצה חזקה כל כך, עד שהיא ממיסה את מעטפת השן, האמייל, ובכך מתחילה ליצור את החורים בשיניים. למרבה הצער, פגיעה במעטפת השן החיצונית ובחלקי השן הפנימיים, אינם ברי ריפוי טבעי, ועל כן, מלבד טיפול אצל רופא שיניים, חשוב להקפיד על התנהגות נכונה שתסייע במניעת עששת ובעיות שיניים אחרות. הקפדה על דיאטה מתאימה ועל תזונה נכונה, לצד שמירה על היגיינת הפה, יפחיתו במידה ניכרת את הסיכוי להתפתחות עששת.

תזונה ועששת

הטיפול בעששת אינו מתחיל ואינו נגמר בביקור אצל רופא שיניים. כדי למנוע עששת חשוב להקפיד בשמירה על היגיינת הפה מצד אחד, ועל תזונה נכונה מצד שני. העששת נחשבת למחלה שמסוגלת לתקוף בכל גיל, אולם פגיעתה הרעה מתחילה בגילאים מוקדמים ביותר. אחת התופעות המצערות ביותר בקרב ילדים ותינוקות רכים היא שתיית משקאות ממותקים ומוגזים בכמות רבה.

ישנם הורים שנוהגים להרדים את בנם או ביתם הפעוטים באמצעות מתן מוצץ מרוח סוכר, מתוך מחשבה שהילד נרדם כך ביתר קלות. אחרים מאפשרים לילד להירדם מיד לאחר ששתה מבקבוק, שתייה ממותקת או אכל דייסות מתוקות. שני הרגלים רעים אלה עשויים לגרום לפעוטות לפתח סוג חריף של עששת, המכונה “עששת דוהרת”. אם השם מעורר בכם אי נוחות, הרי שיש לכך סיבה טובה. מדובר בעששת שתוקפת פעוטות וגורמת להרס רב של שיניהם בתהליך מהיר במיוחד.

למידע נוסף בתחום רפואת השיניים:  www.dr-tzohar.co.il

אבל לא רק תינוקות ופעוטות סובלים מנזקים בשיניים בשל הרגלי תזונה לא טובים. כאמור, עששת משגשגת בשל חוסר הקפדה על היגיינת הפה. נוסף על כך, צריכה מוגברת של סוכרים, היא אשר מביאה להתפתחות חורים בשיניים. חשוב לשים לב שאנו מדברים על צריכת סוכרים, בלשון רבים, משום שלא רק צריכת סוכר רגיל מביאה לעששת.

מאכלים פחמימתיים מכילים סוכרים מורכבים, ומלבד זאת, מאכלים מתוקים רבים מכילים מרכיבים מתוקים אשר מזיקים לא פחות מסוכר. ממתיקים כגון פרוקטוז, מלטוז, דקסטרוז, עמילנים ואחרים, מזיקים לשיניים, ממש כמו סוכר לבן. אז מה ניתן לעשות? הרי לא ניתן להתקיים על דיאטה נטולת פחמימות, וקשה להאמין שאנשים רבים יוותרו לחלוטין על צריכת הסוכרים. התשובה טמונה בשני דברים – במינון ובשמירה על היגיינת הפה. לאחר כל ארוחה מומלץ לצחצח שיניים וכן להשתמש בחוט דנטאלי, ובכל מקרה, מומלץ להפחית ככל האפשר בצריכת ממתקים ושתייה ממותקת.

מה עוד כדאי לעשות

מלבד צחצוח שיניים תדיר, ניתן לפעול בעוד כמה דרכים שמסייעות בשמירה על בריאות השיניים.

אכילת פירות וירקות – ירקות קשים כמו תפוחי עץ וגזרים עדיפים עשרת מונים על פני חטיפים ועוגות. יתר על כן, לעיסת תפוח, למשל, מקטינה את רובד חיידקי העששת, וטובה גם לחניכיים.

צריכת מתוק בסמוך לארוחה– עדיף לצרוך מאכלים מתוקים בבת אחת, בסמוך לאורחה גדולה. בזמן הלעיסה של המזון נוצרת כמות גדולה של רוק ששוטפת ומנקה את הפה באופן טבעי, וגם מקטינה חומציות.

שתיית חלב – מחקרים מראים ששתיית חלב, או צריכת מאכלי גבינה לאחר הארוחה, מסיעים בהגנה על השיניים מפני התפתחות עששת. לחלב ישנה השפעה על הורדת החומציות, הפרשת רוק מוגברת, וכמובן, על אספקת סידן החיוני לחיזוק השיניים והעצמות.

?