תזונה בריאה ונכונה

תזונה נכונה היא חלק מהותי מאורח חיים בריא, והיא כוללת את העקרונות הבסיסיים של הרכבת תפריט דיאטה שמחזק את הגוף ואת מערכותיו השונות.

עקרונות

תזונה נכונה כוללת את כל אבות המזוןכדי לדעת מהי תזונה נכונה (נכונה כמובן לכל אדם ספציפי, בהתאם למינו, גילו, אורח חייו ופרמטרים רבים אחרים), הדרך הטובה ביותר היא להיעזר אנשי מקצוע בתחום, אבל גם בלי להיות דיאטנית קלינית או בוגר לימודי תזונה ישנם כמה כללים בסיסיים של תזונה נכונה שעל כולנו לדעת:

ראשית, באופן טבעי, להקפיד על עקרונות פירמידת המזון ולהרבות באכילת אוכל בריא על חשבון מאכלים מזיקים. התפריט חייב לכלול את כל אבות המזון, שהם: פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים  ומינרלים במינונים הרצויים, שנחוצים לגופנו.

שנית, לשתות הרבה מים.

שלישית, לא לוותר על ארוחת הבוקר.

רביעית, להקפיד על ארוחות בשעות סדירות – ולהעדיף יותר ארוחות קטנות או בינוניות מאשר ארוחה גדולה אחרי הרבה שעות ללא אוכל. (אחד העקרונות הבסיסיים של תזונה טבעית הוא למשל לא לאכול בשעות הלילה כדי לא להכביד על הגוף).

תזונה נכונה היא גם ללעוס היטב (לכאורה עיקרון מובן מאליו, אולם החיפזון שבו אנו חיים את חיינו גורם לרובנו לשכוח כלל בסיסי זה).

על חשיבותה של תזונה בריאה תעיד העובדה כי רופאים רבים טוענים, ובצדק כמובן, שתזונה נכונה היא התרופה הטובה ביותר – שכן היא פשוט מונעת מחלות (והרי הרבה יותר קשה לרפא את הגוף אחרי שחלה מאשר לשמור עליו מלכתחילה במצב תקין).

חשוב לדעת שדיאטה אין פירושה בהכרח פגיעה בעקרונותיה של תזונה נכונה – פשוט צריך לדעת לשלב בחוכמה את הרצון להרזיה עם הקפדה על תזונה בריאה בנוסף לפעילות גופנית.

מהי תזונה לא נכונה ומהן הסכנות הטמונות בה?

אם תזונה נכונה כוללת את כל אבות המזון, במינונים הנכונים, הרי שתזונה לא נכונה היא תזונה שאין בה את כל החומרים להם זקוק גוף האדם לשם תפקוד תקין.

תזונה נכונה כוללת גם תוספי תזונהכמובן שבניגוד לתזונה בריאה, תזונה לא נכונה היא סכנה לגוף (ולנפש), חד וחלק. לפעמים הפיתוי גדול (למשל, כשהבן דוד מתחתן ולא רוצים להגיע לחתונה שלו עם עודף משקל) – אבל דיאטה מהירה מאוד, שמטבעה תזונה נכונה רחוקה ממנה כרחוק ממרח בוטנים ממעורב ירושלמי, עלולה לגרום לגוף נזקים שיהיה לו מאוד מאוד קשה לתקן אותם, גם אם אחרי החתונה חוזרים לתזונה בריאה.

גם תוספי תזונה, כתחליף לאבות המזון שנגרעו מהתפריט של דיאטה זו או אחרת, לא תמיד מצליחים למלא את החסר ולמנוע את הנזק.

כיצד נקפיד על תזונה נכונה?

רצוי מאוד לשנן שוב ושוב את העקרונות הבסיסיים של תזונה בריאה, ואולי אף לתלות אותם במקום בולט בבית (עם עדיפות למקרר…)

הרכבת תפריט דיאטה מאוזן – והקפדה עליו – יתרמו אף הם לתזונה נכונה, וכדאי מאוד להיעזר בשירותיה של דיאטנית קלינית גם כדי להרכיב תפריט דיאטה לגברים או לנשים וגם כדי לעמוד בו.

דיאטנית קלינית (כלומר, מישהי שהיא בוגרת לימודי תזונה מוכרים) תמליץ גם על תוספי תזונה – לא כתחליף למזונות אלא כחיזוק (במסגרת דיאטה או בלי קשר אליה).

בגיל ההתבגרות

חשוב מאוד לשמור על תזונה נכונה, במיוחד במהלך דיאטה, ועוד יותר במיוחד במהלך דיאטה לבני נוער או ילדים.

תקופת הילדות וההתבגרות היא תקופה קריטית לגוף האדם (או ליתר דיוק הילד/ הנער), שכן במקרים רבים תהליכים אשר לא התרחשו במועדם לא יתרחשו אף פעם. כמובן שכדאי מאוד להיעזר בדיאטנית קלינית בוגרת לימודי תזונה ששמו דגש מיוחד על תזונה נכונה בגילאים הרלוונטיים.

נטורופתיה ולימודי תזונה

כחלק מעליית קרנה של הנטורופתיה (והנהירה אל טיפולים אלטרנטיביים באופן כללי), גם לימודי תזונה הופכים יותר ויותר פופולאריים, כך שיש לקוות שיותר ויותר אנשים ייחשפו לעקרונות של תזונה נכונה, בין אם באמצעות עבודה עם דיאטנית קלינית ובין אם כתוצאה מהפצת הידע בעולם.

?