מגוון תפריטי דיאטה

קלוריות, אבות המזון, פחמימות פשוטות ופחמימות מורכבות, הפרדת חלבונים מפחמימות, שומן רווי ובלתי רווי – ככל שאנחנו יודעים יותר על המזון שאנחנו אוכלים כך קשה יותר להרכיב תפריט דיאטה שיעמוד בכל הכללים שקראנו עליהם או נתקלנו בהם.

תפריט דיאטה כולל מבחר של פירות וירקותיש המנסים בכל זאת להרכיב תפריט דיאטה בכוחות עצמם מתוך הידע שלהם לגבי תזונה נכונה, ופועלים בשיטת הניסוי והטעייה (אם תפריט מסוים הוביל לירידה במשקל – מה טוב. אם לא, משנים ומעדכנים אותו). אחרים שואבים מידע מהאינטרנט או מהספרים הרבים מספור בנושא דיאטה שמאכלסים מדפים הולכים ומתרבים בחנויות הספרים, יש הפונים לקבוצות תמיכה או לסדנת הרזיה, ואחרים – וזו הדרך הטובה ביותר לדעת מומחים רבים – נעזרים בשירותיה של דיאטנית קלינית.

תפריט דיאטה אישי

אמנם באינטרנט ניתן למצוא אינספור תפריטי דיאטה, אולם חשוב מאוד להתאים תפריט דיאטה באופן אישי – שהרי אין שני בני אדם זהים. תפריט דיאטה לגברים שעוסקים בפעילות ספורטיבית מאומצת יהיה שונה מתפריט דיאטה למי שפעילות גופנית עבורו היא עיסוק מינורי, תפריט לבני נוער יהיה שונה מזה המיועד לבני גיל הזהב – וכמובן שגם בין קשיש אחד למשנהו יהיו הבדלים, שהרי דיאטה לגיל הזהב במקרים מסוימים מטרתה היא העלאה במשקל ובמקרים אחרים הרזיה.

הדרך הטובה ביותר להתאים תפריט דיאטה באופן אישי היא באמצעות דיאטנית קלינית – אשת מקצוע שמכירה את תחום התזונה על בוריו ועוזרת לאדם לעשות סדר בסבך המושגים ולבחור מבין המגוון הרחב של האפשרויות את שילוב המאכלים האופטימאלי עבורו, בהתאם להעדפותיו ולאורח חייו.

דיאטות מיוחדות

דיאטה מהירה פוגעת בגוף ובמצב הנפשיישנם בני אדם רבים שמאמינים כי דיאטה פירושה שינוי תזונה דרמטי. בנוסף, בניגוד לעצתה של כל דיאטנית קלינית המכבדת את עצמה, ישנם רבים המחפשים ירידה במשקל מהירה במיוחד ופונים לעזרת דיאטה מהירה זו או אחרת – על אף הידיעה כי זוהי אינה הרזיה בריאה.

התוצאה: בני אדם רבים בוחרים בתפריט דיאטה שאינו מאוזן ושעלול לפגוע בגופם. כך הבוחרים בדיאטה בשיטת אטקינס, דיאטת מלפפונים, דיאטת סימונס ועוד שורה ארוכה של תפריטי דיאטה שלא כוללים את כל המרכיבים החיוניים לגוף.

יישום תפריט דיאטה שכזה אינו אפשרי לפרק זמן ממושך, ובמקרים רבים אחרי שמפסיקים ליישם אותו חוזרים לשגרה – וגם למשקל הקודם.

תפריט דיאטה סביר ומאוזן, שמסלק מהתזונה שלנו את הכמויות העודפות של השומנים, הפחמימות הפשוטות ושאר מרעין בישין שהעולם המודרני דוחף לנו, הוא הדרך הטובה ביותר, ובסופו של דבר גם המהירה ביותר, להרזיה נכונה.

תפריט דיאטה – עקרונות כלליים

במקום ארוחות גדולות, שמכבידות על מערכת העיכול מצד אחד ומצד שני בשל המרווח הגדול ביניהן ישנה תחושת רעב מציקה לאורך חלק משעות היום, עדיף לבחור תפריט דיאטה המורכב מארוחות קטנות יותר – בתדירות גבוהה יותר.

מרכיב חשוב נוסף הוא גיוון. דיאטה קלה יותר היא דיאטה שמתמידים בה לאורך זמן רב יותר, ועל כן חשוב להרכיב תפריט שיהיה מגוון, שיהיו בו “חטאים” קטנים ומתוקים (עדיפה פרוסת עוגה לא גדולה מדי פעם בשלושה ימים מאשר מחשבות אובססיביות על עוגות למיניהן) ושגם לא ידרוש מאיתנו שעות רבות של עמידה במטבח והכנת האוכל (אלא אם כן מדובר באחת ההנאות הגדולות שלנו – במקרה כזה חשוב להתחיל לבשל ולאפות כשהגוף שבע והנפש נינוחה, כדי לא להתפתות לנשנושים מיותרים תוך כדי הכנת האוכל).

מרכיב קריטי אחר בכל תפריט דיאטה, ולמעשה בכל תפריט שהוא, הוא המים. חשוב לשתות הרבה – ולוותר כליל על משקאות ממותקים. גם משקאות דיאט למיניהם אינם בריאים – ומוטב להמירם בתה צמחים, למשל.

וכמובן – לא לוותר על פעילות גופנית. לא די לשנות הרגלי תזונה לקויים, על מנת לרדת במשקל בצורה אפקטיבית ולבנות גוף בריא יש להקפיד גם על פעילות גופנית 3-4 פעמים בשבוע (ומי שסולד מספורט, מוזמן לצ’פר את עצמו עם חטיף בריא או 2 קוביות שוקולד ביום של פעילות גופנית).

?