דיאטה למניעת אקנה

אקנה – הלא הם פצעי הבגרות, או החצ’קונים המפורסמים – היא אחת המצוקות הקשות איתן מתמודדים בני נוער וגם מבוגרים יותר. אמנם לכאורה מדובר בפגיעה אסתטית בלבד שצצה בשלב זה או אחר אצל כל אחד, אולם חשיבות הדימוי העצמי, שנשען לא מעט על המראה החיצוני בגילאים אלה, גורמת לכך שהאקנה פוגעת במידה ניכרת באיכות החיים ובהתאם מושקעים לא מעט משאבים במלחמה בה, בין השאר באמצעות דיאטה מתאימה (אם כי רצוי להיזהר מדיאטה מהירה מדי).

כיצד נוצרים פצעי הבגרות?

האקנה היא למעשה דלקת, הפוגעת בבלוטות החלב בפנים של מתבגרים. הפרשת יתר של שומנים מבלוטות החלב המצויות בפנים גורמת להיסתמותם של זקיקי השערות באזור, שומן ואיתו תאי עור מתים מצטברים מתחת לזקיק החסום ומהווים מצע אידיאלי לחיידקי אקנה וכל אלה יוצרים דלקת הבאה לידי ביטוי בפצע האדום והמוגלתי.

הגורמים לאקנה הם, בין השאר, התעוררות הורמונאלית עזה (המאפיינת את גיל העשרה), מתח נפשי (שגם הוא מרכיב משמעותי במקרים רבים בגיל זה), תזונה לא נכונה וככל הנראה ישנו גם מרכיב גנטי.

תזונה נכונה למלחמה באקנה

אחד הכלים האפקטיביים ביותר למלחמה בפצעי הבגרות – הן להפחתת הסיכון כי הם יצוצו והן למניעת התפשטותם והעלמתם במהירות – היא תזונה נכונה.

מחקר אמריקאי מפורסם, שכלל קרוב לחמישים אלף נשים (!) מצא כי אישה הלוגמת שתי כוסות חלב או יותר תפתח אקנה בסבירות גבוהה יותר, במידה ניכרת (44%) ביחס למי שמסתפקת בכוס חלב אחת בשבוע או מוותרת עליו כליל. חלב סויה, לדוגמה, מהווה תחליף בריא (בתנאי שהוא אינו ממותק, אגב). הסיבה לכך היא שחלב שמקורו בפרות מכיל כמות גבוהה במיוחד של הורמונים ואלה הן “מעודדים” את האקנה והן גורמים להחמרתה.

באופן דומה, דיאטה המצמצמת את כמות מאכלי החלב תורמת אף היא להפחתת נוכחות האקנה על פנינו ובחיינו.

עוד מרכיב שכדאי לצמצם משמעותית את נוכחותו בתפריט הוא המלח. ההמלצה על דיאטה דלת מלח נובעת מכך שתבלין פופולארי זה מכיל יוד, ויוד מחריף את הדלקת הלא אסתטית והלא נעימה (ומאחר שמלח גורם עוד נזקים רבים אחרים לגוף ולנפש, כל הדיאטנים ישמחו על העלמתו, או לפחות הפחתתו במידה ניכרת).

גם סוכר וקמח לבן אינם מומלצים באופן כללי, ובפרט למי שסובל מאקנה. עוגות, ממתקים, לחם לבן ובאופן כללי מזונות בעלי ערך גליקמי גבוה וכן משקאות ממותקים – מכל אלה עדיף להיפרד כדי שפצעי הבגרות לא יתנחלו אצלנו.

מאכלים מומלצים הם כאלה בעלי ערך גליקמי נמוך – למשל, עדשים, ירקות, פסטה מחיטה מלאה ועוד – וכן דגים, בזכות האומגה 3 שבהם. המלצה חשובה נוספת, שמתאימה לכל אדם ובפרט למי שסובל מאקנה, היא שתייה מרובה של מים.

מקורות חלופיים לסידן

אמנם בני נוער בגיל ההתבגרות כבר נראים לנו גדולים במיוחד, אולם הם עדיין זקוקים לכמות נאותה של סידן כדי להמשיך לצמוח.

דיאטה נטולת חלב ומוצריו מפחיתה, באופן טבעי, את כמות הסידן הנכנסת לגוף וחשוב לפצות אותו באמצעות מאכלים אחרים שבהם נמצא מינרל חיוני זה: טחינה, חומוס (לא תעשייתי כי אם גרגרים), שקדים (נטולי מלח), סויה ומוצריה, תפוזים, ברוקולי, כרוב על סוגיו השונים ובטטות הם מקור נהדר ובריא במיוחד לסידן, כך שחשוב מאוד לכלול אותם בתזונה על חשבון החלב מייצר האקנה.

ירידה במשקל

בני נוער רבים הסובלים מאקנה מבקשים לפצות עצמם באמצעות ירידה דרסטית במשקל באמצעות דיאטה מהירה (ולמעשה במקרים רבים בני נוער מבקשים להיות רזים מדי, ובמהירות). מצד אחד תפריט דיאטה מהירה, ברוב המקרים, אינו כולל מלח, סוכר וקמח לבן כך שהוא תורם למלחמה בפצעי הבגרות, אך מצד שני הוא מוציא את הגוף מאיזון ומעורר מתח מיותר, שעלול להגביר את האקנה. בכל מקרה, אין לבצע שינוי דרמטי שכזה, גם אם הוא מוגבל בזמן, ללא התייעצות עם רופא או דיאטנית מוסמכת.

?