האם דיאטה מהירה באמת עובדת?

לכאורה, התשובה לשאלה “האם דיאטה מהירה באמת עובדת?” היא לא.

למעשה, לא רק שמדובר ב”לא” מובהק ששורר לגביו קונצנזוס רחב בין דיאטנים ורופאים, אלא שמדובר אפילו ב”לא, ולא רק שדיאטות מהירות לא באמת עובדות, אלא שהן גם עלולות להזיק לגוף ולנפש בצורה בלתי הפיכה”.

אבל מצד שני החיים מרובי גוונים ותשובות חד משמעיות עלולות לפספס מקרים ספציפיים שבהם דיאטה מהירה – כשהיא מתבצעת לזמן מוגבל מאוד ובפיקוח של דיאטנית ולא על סמך המלצות של חברים או “נוסחת קסם” מאתר עלום שם באינטרנט – עשויה כן להביא תועלת.

סכנות בדיאטה מהירה

כל תפריט שאינו מכיל את כל אבות המזון, בצורה מאוזנת ובמינונים נאותים, מזיק לגוף ולנפש, וכשמדובר בדיאטה מהירה, הקיצונית מטבעה, הנזק הוא חמור במיוחד ובמקרים מסוימים אף בלתי הפיך.

כך, למשל, דיאטת כרוב, אחת הדיאטות המהירות הפופולאריות, עלולה להוביל לבעיות עיכול חמורות. דיאטה מבוססת חלבונים יוצרת עומס יתר על הכליות ועלולה לפגוע בהן, וגם הלב עלול להינזק כתוצאה מדיאטה מהירה זו. ויתור מוחלט על פחמימות עלול לשבש את מצב הרוח ואף להוביל לדיכאון, ולמעשה בכל אחת ואחת מהדיאטות המהירות טמונים מוקשים מסוכנים.

הדיאטנית ירדנה עובדיה מדגישה חיסרון נוסף של דיאטות מהירות: לגוף האדם ישנו צורך עז להימצא במצב מאוזן בכל הפרמטרים. ירידה מהירה במשקל אמנם משילה קילוגרמים עודפים אך לא משנה את נקודת שיווי המשקל של הגוף, כלומר את הנקודה שבה הגוף שלנו מרגיש כי שם מקומו ובה הוא מאוזן. כתוצאה מכך, בתום פרק הזמן שהוקדש לדיאטת הכסאח הגוף שואף לחזור למצב ההתחלתי, ואכן במקרים רבים הקילוגרמים שהוסרו – שבים.

על פי ירדנה עובדיה, דיאטה מהירה נועדה להיכשל גם בשל אספקט נוסף – היעדר פעילות גופנית כחלק בלתי נפרד מהשינוי התזונתי. למעשה, לא רק שדיאטות מהירות מבוססות אך ורק על תפריט קיצוני ולא כוללות בתוכן התייחסות לפעילות גופנית, שכבר הוכחה כנדבך משמעותי בהצלחת דיאטות, אלא שעקב המצוקה בה נמצא הגוף במהלך דיאטת כסאח, גם מי שבדרך כלל עוסק בספורט מוותר על פעילות חיונית זו או לכל הפחות מפחית אותה בצורה דרסטית עקב חוסר האנרגיה שבעקבות שינוי התזונה הדרמטי.

איך בכל זאת אפשר? השיטה של ירדנה עובדיה

כאמור רוב רובם של הדיאטנים והרופאים מסתייגים עד מזועזעים מהקונספט של דיאטות מהירות. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם האדם חש צורך עז במיוחד להשיל קילוגרמים רבים בפרק זמן קצר, והוא נחוש לעשות זאת. במקרים שכאלה מאמינה ירדנה עובדיה כי אין טעם להתנגד שכן האדם יבצע את הדיאטה בכל מקרה, ועל כן, כדי לעזור לו, יש לתמוך בו וליצור יחד איתו שינוי שיפחית משקל רב בזמן קצר עם מינימום נזק תוך כדי.

חשוב להדגיש: ירדנה עובדיה לא מציגה נוסחת פלא לדיאטה מהירה נטולת חסרונות, אלא מצמצמת אותם, ובעיקר יוצקת את הבסיס לשינוי ארוך טווח – כלומר, היא מעודדת את האדם להגביל את אותה דיאטה מהירה לפרק זמן קצר, ולאחר מכן לעבור לדיאטה מתונה יותר ובעיקר מאוזנת יותר, כזו שתמשיך את מגמת הירידה במשקל בצורה בריאה ונכונה.

על מנת לעשות זאת, מקפידה ירדנה עובדיה להבטיח כי במהלך תקופת ה”כסאח” עדיין יכיל התפריט כמות מינימלית של אבות מזון נחוצים, ובעיקר מאכלים שיקנו לאדם אנרגיה על מנת שיוכל לעסוק בפעילות גופנית. ההקפדה על ביצוע פעילות גופנית גם כשהגוף יחסית חלש ופגיע חיונית, שכן כך נוצר הרגל בריא וקריטי להצלחה בהמשך הדרך, ואכן בהמשך הדרך משלבת עובדיה אכילה נכונה ומודעת עם ספורט, וכך מאפשרת לא רק ירידה במשקל אלא חיים בריאים וטובים יותר.

?