דיאטת מיצים

דיאטת מיצים, או כפי שהיא נקראת לעיתים, צום מיצים, החלה כטרנד של מתי מעט משוגעים לדבר אולם בשנים האחרונות חדרה אל המיינסטרים ורבים וטובים מבצעים אותה בתדירות זו או אחרת.

חשוב להדגיש כי מדובר בקונספט שנוי במחלוקת: מצד אחד, המצדדים בה מדגישים את יתרונותיה הרבים ובפרט מייחסים לה יכולת לסלק מהגוף רעלים שהצטברו בו לאורך זמן בשל תזונה לא נכונה. מצד שני, יש הטוענים כי אין שום הוכחה מדעית לתועלת שטמונה בצום מיצים, וכן שמאחר שמדובר בתפריט דיאטה בלתי מאוזן הרי שהוא אף עלול להזיק לגוף. אמנם בשיטת ירדנה עובדיה להרזיה נכונה הדגש הוא על יצירת אורח חיים בריא שניתן לקיים אותו לאורך כל השנה ולא רק לימים ספורים – אולם הדיאטנית הוותיקה אינה פוסלת על הסף דיאטת מיצים, ואף מוצאת בה לא מעט יתרונות, כל עוד היא נערכת בפיקוח של אנשי מקצוע ובהדרכתם.

מה כוללת דיאטת מיצים?

דיאטת מיצים כשמה כן היא, הקפדה על תפריט דיאטה הכולל רק מיצים. המיצים מבוססים על ירקות – מהמלפפון והסלרי, דרך העגבניה והכרוב וכלה בתרד ופטרוזיליה; על פירות – תפוזים, תפוחים, אשכוליות על סוגיהן השונים, לימונים, אננס ועוד; על שורשים (גזר, סלק, שורש כורכום, בטטה); ועל עשבים בעלי סגולות בריאותיות ובהם מנטה, ג’ינג’ר, גדילן ועשב חיטה.

בנוסף רצוי לשתות כמה כוסות מים או תה מחליטות צמחים במהלך דיאטת המיצים, ויש ה”מפנקים” את עצמם בארוחת הערב עם מרק (מירקות, כמובן), חלב שקדים או חלב אגוזים.

את הירקות או הפירות חשוב לסחוט סמוך ככל האפשר למועד שתיית המיץ, כדי שהגוף יקבל את כל הוויטמינים והמינרלים הטמונים בהם.

תזונה שכזו אינה מומלצת כמובן לאורך זמן, אלא רק למספר ימים עד שבוע, ובכל מקרה כדאי להתייעץ עם דיאטנית או רופא לפני שפוצחים בדיאטת מיצים, שכן במקרים מסוימים (נשים בהריון, מי שנוטל תרופות המתנגשות עם תפריט זה) עלולים להיגרם לגוף נזקים של ממש.

תועלת אמיתית או אפקט פלצבו?

כאמור, קיימים חילוקי דעות באשר להשפעה של תפריט דיאטה המבוסס על מיצי ירקות ופירות על גוף: יש המשוכנעים כי פסק הזמן לו זוכה הגוף ממזונות מוצקים חוסך את כל האנרגיה המושקעת בעיכול מזון ומאפשרת לו להתמקד בסילוק רעלים. גם ההימנעות ממאכלים המכילים סוכר לבן וקמח לבן וכן מקפאין תורמת לטיהור הגוף מפסולת שהצטברה בתוכו.

מנגד מזהירים חלק מאנשי המקצוע מהמחסור בחלבונים וחומרים חשובים אחרים, מחסור שעלול לפגום בתפקוד הכבד, המעיים והכליות, וביכולתם להפריש החוצה מהגוף רעלים.

עוד טוענים המתנגדים לדיאטת מיצים כי אמנם רבים מבין המבצעים אותה מדווחים על שיפור בפרמטרים שונים אולם כי זהו אפקט פלצבו בלבד, וכי בכל מקרה גם אם הושלו מספר קילוגרמים הם יחזרו עד מהרה.

לעומתם תוהים התמוכים בדיאטת מיצים מדוע לא להעניק בעצם לגוף הפוגה קצרה מקמח לבן, סוכר לבן, שומן רווי ושאר מרכיבים שכבר הוכח מעל לכל צל של ספק כי הם מזיקים לנו – וגם ירדנה עובדיה מדגישה נקודה זו ובעיקר ממליצה למי שבוחר להתנסות בדיאטת מיצים להשתמש בה כמקפצה לתזונה נכונה יותר באופן כללי.

איפה לבצע דיאטת מיצים ומתי כדאי?

חלק גדול מדיאטות המיצים מתבצעות במסגרת סדנאות בריאות המשולבות בחופשה הנערכות במקומות שונים בארץ – לרוב כאלה מבודדים יחסית והמציעים לא רק את החוויה המרתקת של תפריט שונה מהמוכר והמקובל אלא גם שלווה אמיתית ונופים מרהיבים, כך שנוצרת אווירה התומכת בשמירה על תפריט דיאטה שכזה.

יחד עם זאת מדגישה ירדנה עובדיה כי אין שום מניעה לבצע דיאטת מיצים בבית – לאחר התייעצות וקבלת הדרכה מאנשי מקצוע בתחום.

?