מה ירדנה עובדיה חושבת על כדורי הרזיה?

לכאורה, מדובר בחלום ורוד במיוחד: אוכלים רגיל, לוקחים כדור – והופ, הקילוגרמים המיותרים נעלמים כלא היו והמשקל העודף הופך לנחלת העבר. אולם בפועל, מזהירה ירדנה עובדיה וכמוה גם אנשי מקצוע רבים אחרים בתחום הדיאטות, כדורי הרזיה עשויים לסייע בדיאטה אך במקביל עלולים להיות מסוכנים לגוף.

חשוב להדגיש: תחת הטייטל “כדורי הרזיה” נמכרים אינספור מוצרים. כך, למשל, כמוסות המכילות מיצוי של צמח האסאי וכדורים המכילים את החומר פניל-פרופנול-אמין מוגדרים בצורה דומה כמעודדי הרזיה – כך שהתייחסות גורפת לכדורים אלה היא כמובן טעות. כדאי מאוד לנקוט על פי הכלל של חז”ל “כבדהו וחשדהו”, ובמיוחד לא להתחיל להשתמש בכדורים אלה מבלי להתייעץ עם דיאטנית מוסמכת דוגמת ירדנה עובדיה.

כיצד פועלים כדורי הרזיה?

הסוגים השונים של כדורי הרזיה פועלים על הגוף ב- 4 דרכים עיקריות:

האצת חילוף החומרים – השפעה שירדנה עובדיה מברכת עליה, אולם מדגישה כי מי שסובל ממחלות הקשורות ללחץ הדם או ללב (בין אם הוא מודע לכך ובין אם לא) עלול להינזק משמעותית כתוצאה מכדורים הגורמים להאצה של חילוף החומרים.

שיבוש ספיגת השומן בגוף – כדורי הרזיה המאפשרים אכילת מזון שמן ומקשים על השומן להיספג בגוף הם לכאורה חלום רטוב, אבל שוב, ישנו פער בין התיאוריה למעשה, שכן בפועל לא מצליח הגוף לספוג גם חומצות שומן חיוניות לו ועל כן ישנה סכנה של בריאות לקויה, ובנוסף, כדורים שכאלה עלולים לגרום לריצות תכופות לשירותים…

עיכוב ספיגת הפחמימות – פעולה מבורכת נוספת מבחינתה של ירדנה עובדיה, ואשר עשויה לתרום לירידה במשקל, אולם אליה וקוץ בה: מערכת העיכול עלולה להיפגע, וליצור מצוקות שונות ובלתי נעימות.

דיכוי התיאבון – אלו הם כדורים הפועלים על ההיפותלמוס, האזור במוח שאחראי, בין השאר, על תחושות כמו צמא ורעב. למעשה, מדובר ב”הונאה” של ההיפותלמוס, שכן הכדורים יוצרים תחושת שובע גם מבלי לאכול. הסכנה העיקרית בכדורים מסוג זה הוא פיתוח תלות בהם. יחד עם זאת, מדגישה ירדנה עובדיה שטמון בהם גם יתרון והוא האפשרות ליצור הרגלי אכילה בריאים יותר מבלי לסבול מתחושת רעב מציקה שעלולה לשבש את הניסיון.

החומרים הפעילים בכדורי הרזיה

כאמור ישנו מבחר רחב של חומרים שזוכים לתווית של “כדורי הרזיה”. בין כל החומרים הנ”ל ניתן לציין את האסאי (פרי טרופי סגול, עשיר בנוגדי חמצון, ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים וחומצות שומן חיוניות, ושמיוחסות לו תכונות של דיכוי התיאבון וזירוז חילוף החומרים), החומר הפעיל באשכוליות (שגורם לכבד לשרוף שומן מיותר), קונג’אק (צמח המכיל כמות גדולה של סיב תזונתי בשם גלוקומנן הסופח כמויות אדירות של מים ומקנה תחושת שובע משמעותית), CLA (חומצה לינולאית אשר תורמת להפיכת תאי שומן לתאי שריר), תמצית חומץ תפוחים (שמסייעת לגוף להפיק תועלת רבה יותר מפחמימות ומאטה את הקצב שבו מתרוקנת הקיבה ונוצר רעב) ועוד.

אז לקחת או לא?

המגוון הרחב של כדורי הרזיה אינו מאפשר תשובה חד משמעית לשאלה הקריטית אם להשתמש בהם או לא.

ההמלצה של ירדנה עובדיה היא להימנע בשלב ראשון מכדורים אלה ולנסות לרדת במשקל רק בעזרת השילוב המנצח של תפריט מאוזן, פעילות גופנית ומודעות מלאה לתפקיד האוכל בחיינו, לסיבות הגורמות לאכילת יתר ולדרכים להילחם בכך.

מצד שני, למי שזקוק לחיזוק מאפשרת ירדנה עובדיה להיעזר בכדורים – אבל רק לאחר שבחנה היטב את מצבו הבריאותי באופן כללי, ומצאה את כדורי ההרזיה המתאימים ביותר לאדם הספציפי ולתזונה שלו וכמובן כאלה שלא טמונים בהם סיכונים רבים מדי לבריאות.

?