קינוחים – גם למי ששומר על המשקל

מצד אחד, קינוחים הם יצורים ערמומיים שאחד התחביבים שלהם הוא לחבל בדיאטות. מצד שני, קשה מאוד בלעדיהם, ולמעשה גם אם נצליח לסלק אותם לגמרי מחיינו אולי נהנה ממשקל תקין וגוף חטוב – אבל חלק בלתי מבוטל מהטעם לחיים ילך לאיבוד והרי בסופו של דבר המטרה היא ליהנות מהחיים.

אז מה עושים? התשובה של הדיאטנית המבוקשת ירדנה עובדיה פשוטה: אוכלים קינוחים, ומתענגים עליהם – אבל עם המון תשומת לב ומודעות כך שהכמות תהיה מינימלית. חשוב להדגיש שהתשובה פשוטה, אבל היישום, כמובן, קל קצת פחות – אם כי בהחלט אפשרי עם אימון, וזהו אחד מיתרונות הדיאטה של עובדיה, שמשלבת ניסיון רב בתחום התזונה עם ידע נרחב מתחום הקואצ’ינג.

למה אנחנו זקוקים לקינוחים?

שלושה גורמים חברו להפיכתם של קינוחים לחלק בלתי נפרד מתרבות האכילה שלנו: האחד, צורך פיזי במשהו מתוק; השני – הרגל, וזהו הרגל שהושרש בנו מגיל אפס, מדי יום, פעמיים-שלוש ביום, כך שקל להבין עד כמה הוא מוטבע בנו ולמעשה כבר הפך לחלק מה- DNA שלנו; והשלישי – צורך רגשי, שכן קינוחים מגבירים את כמות הדופאמין במוח, ונוירוטרנסמיטר זה יוצר אצלנו את תחושת העונג שאנחנו זקוקים לה (ובפרט בימים רוויים במטלות שוחקות או אירועים מתסכלים וכו’).

קל להבין אם כך שדיאטה המבוססת על סילוק הקינוחים מהתפריט דינה להיכשל, שכן הצורך הפיזי והרגשי במשהו מתוק בסיום הארוחה הוא צורך אמיתי, מה גם שמלחמה בהרגל שמושרש בנו כה עמוק תגבה מחיר כבד ובלתי משתלם.

תזונה נכונה, על פי ירדנה עובדיה, כוללת גם קינוחים – והמון תשומת לב ומודעות לאיזה קינוחים אוכלים, מהי הכמות אותה אוכלים ומהם הגורמים שמדרבנים אותנו לרצות עוד מהקינוח וכמובן טיפול בהם.

קינוחים “טובים” ו”רעים”

בשלב ראשון מסייעת עובדיה להכיר טוב יותר את הקינוחים השונים, ובפרט עוזרת לכל אדם לצלול לעומקם של הקינוחים אותם הוא אוהב – שכן לא רק כמות הקלוריות של הקינוח חשובה אלא גם מרכיביו.

כך, למשל, חלבה היא פצצת קלוריות, אבל תורמת לגוף גם ברזל וסידן יקרי ערך ובנוסף אין בה שומן טראנס שהשפעתו על גוף האדם היא מזיקה במיוחד. גם קינוח דוגמת תפוח אפוי עם קינמון מכיל לא מעט קלוריות, אבל גם סגולות בריאותיות רבות: התפוח מעניק ויטמינים חיוניים ונוגדי חמצון ואילו הקינמון גם מספק ברזל, גם משפר את פעילות המוח וגם תורם להאטת קצב עליית רמת הסוכר בדם.

בצד השני של הסקאלה ישנם קינוחים המכילים כמות רבה של שומן טראנס (שומן צמחי), שומן כה מסוכן ומזיק עד שה- FDA (מנהל המזון והתרופות של ארה”ב) הכריז עליו מלחמה במטרה לסלק אותו כליל מהתזונה במדינה.

בנוסף, מלמדת ירדנה עובדיה כיצד להימנע מהונאה עצמית – כך, לדוגמה, רבים מאיתנו מאמינים שקינוחים על בסיס פירות מכילים פחות קלוריות, אבל בעוגת פירות יש גם בצק, דבר שעלול לפגום במידה ניכרת בדיאטה.

איך לא לאכול עוד פרוסת עוגה?

המרכיב השני של השילוב המושכל של קינוחים בתזונה שלנו הוא הקפדה על מינונים נכונים.

גם כאן רבים מאיתנו נוהגים להונות את עצמם, בין אם במודע ובין אם לאו (לפעמים אנחנו בטוחים שאכלנו רק 2 עוגיות בזמן שאכלנו 4 וכלל לא שמנו לב לכך, במקרים אחרים אנחנו רק “מיישרים” את העוגה ואין שום טעם להתמלא רגשי אשם בגלל כמה “פירורים”).

הדיאטה של ירדנה עובדיה מבוססת על מודעות מלאה לכל מה שנכנס לנו לפה, גם אם זה רק “פירור”, כך שמצד אחד כמות הקינוחים קטנה, אבל מצד שני ההנאה מהם גדלה – כך שמצליחים גם לרדת במשקל וגם לחוות רגעים של עונג.

?